Uniwersytet Reggae 2017

Uniwersytet Reggae 2017

Sala kameralna Amfiteatru, ul. Mickiewicza 17a, Ostróda

11-13.08.2017

12:00 – 15:00

wstęp wolny

Zapoznajcie się z programem edukacyjnym, który przygotowaliśmy w tym roku. Zapraszamy na spotkania z wybitnymi gośćmi Festiwalu i na niepowtarzalne projekcje filmowe!

Gospodarz Uniwersytetu Reggae: Bartosz Wójcik

Czytelnik, tłumacz i menedżer kultury. Pracownik Centrum Spotkania Kultur w Lublinie (spotkaniakultur.com), współtwórca Fundacji Kaisera Söze (kaisersoze.pl), współpracownik Instytutu Historii Polskiej Akademii Nauk. Autor monografii „Afro-Caribbean Poetry in English: Cultural Traditions 1970s-2000s” (Peter Lang, 2015), kurator wystawy fotografii portretowej Bartka Murackiego „Twarze reggae” (2016).

PROGRAM

11.08, piątek godz. 12:00

International Reggae Poster Contest: 2012-2017

Wernisaż wystawy oraz spotkanie z Marią Papaefstathiou (Grecja)

Maria Papaefstathiou – projektantka, graficzka i blogerka pochodząca z greckich Aten. Współtwórczyni Międzynarodowego Konkursu Plakatu Reggae; założycielka i kuratorka blogu graphicart-news.com; jest opiekunką artystyczną Freestylee-Art Without Borders (http://www.freestylee.net/), strony poświęconej twórczości jamajskiego artysty wizualnego Michaela Thompsona (1958-2016). W swojej pracy zawodowej skupia się na projektowaniu plakatów, ale także podejmuje inne prace graficzne. Jej portfolio dostępne jest pod adresem: www.itsjustme.net.

Brała udział w wystawach zbiorowych na całym świecie, m.in. w USA, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Grecji, Afryce Południowej, Południowej Korei, Turcji, Polsce, Belgii i Chinach.

2012-2017

6925 plakatów – 124 krajów – 3290 projektantów

5 lat Międzynarodowego Konkursu Plakatu Reggae

Konkurs został stworzony przez grafików projektowych – Michaela Thompsona z Jamajki (działającego także pod pseudonimem Freestylee Artist Without Borders, dosł. Artysta Bez Granic) oraz Marię Papaefstathiou z Grecji. Celem konkursu jest zwiększanie rozpoznawalności muzyki reggae oraz celebracja globalnych osiągnięć reggae i wpływu muzyki na świat.

Konkurs plakatu został zorganizowany jako międzynarodowa platforma, poprzez którą realizowana jest szeroko zakrojona wizja: stworzenie światowej klasy Galerii Sław Reggae, instytucji kultury składającej się z muzeum i sali koncertowej, z siedzibą w Kingston, która skupiałaby się na dokonaniach artystów reggae i powiązanych gatunków muzycznych, takich jak ska, dub, rocksteady, roots reggae oraz dancehall.

Siłę napędową tej wizji stanowi reggae.

Międzynarodowy Konkurs Plakatu Reggae jest początkiem globalnej kampanii, która wykorzystuje potężne narzędzia w postaci mediów społecznościowych oraz kreatywny potencjał medium sztuk wizualnych.

Drugim celem konkursu jest zwiększenie rozpoznawalności Alpha Boys’ School, szkoły zawodowej dla wykluczonej młodzieży zlokalizowanej w Kingston i założonej w 1880 roku przez Zgromadzenie Sióstr Miłosierdzia.

Szkoła jest przykładem jamajskiego sukcesu – to ona dała początek karierom najbardziej legendarnych wykonawców w historii muzyki reggae, takich jak puzonista the Skatalites Don Drummond, saksofonista Tommy McCook, czy pionier muzyki dancehall Yellowman.

Ta wspaniała instytucja powinna być wspierana przez każdego komu droga jest muzyka reggae. Bez możliwości rozwoju, które oferuje od pokoleń, globalna muzyka jaką jest obecnie reggae mogłaby w ogóle nie zaistnieć.

11.08, piątek

13:30

„The Traveller” („Wędrowiec: Baaba Maal”)

reż. Joao Pedro Moreira

dokument, 67 min., 2016, Mali / Wielka Brytania

film w języku angielskim z polskimi napisami

Baaba Maal nieustannie podróżuje po świecie, koncertując od czterech dekad, ale zawsze wraca do miejsca swojego urodzenia. W Senegalu jest gwiazdą, ale jego albumy znane są także poza granicami jego kraju. W swojej twórczości łączy tradycje afrykańskie z muzyką elektroniczną. Jego kompozycje wiele mówią o jego osobowości, która z kolei znajduje swój wyraz w wydarzeniu muzycznym, którego jest organizatorem – Blues Du Fleuve Festival. Ten odbywający się w senegalskim mieście Podor festiwal jest wielokulturowym miejscem spotkań, przestrzenią, gdzie ma miejsce interakcja między dźwiękami, tańcem oraz modą. „Wierzę w moc muzyki”, deklaruje Maal: słowa te znajdują potwierdzenie w jego zaangażowaniu, pasji i determinacji.

Festiwal przyciąga międzynarodowe gwiazdy, takie jak Winston Marshall z zespołu Mumford and Sons czy Freddie Cowan z The Vaccines. Publiczność ogląda to niezwykłe wydarzenie, ale także podziwia zachwycający krajobraz miasta położonego nad rzeką. „Rzeka zawsze do mnie przemawia”, tak Maal mówi o rzece jako o źródle nieskończonych inspiracji. Bez wątpienia, słucha jej uważnie, tak jak i my jesteśmy oczarowani, słuchając nietuzinkowej ścieżki muzycznej tego filmu.

Zwiastun:

12.08, sobota

12:00

„Historia reggae w Niemczech”

Wykład Karstena Frehe (Irie Ites, ByteFM, Riddim Magazine)

Prezentacja skupi się na rozwoju sceny reggae w Niemczech – od jej początków aż do teraźniejszości. Dotyczyć będzie niemieckich zespołów, które rozpoczęły swoje kariery w latach osiemdziesiątych, sound systemów, które rozwijały się z roku na rok, wielkiego zainteresowania sceną reggae na początku XXI wieku i współczesności.

Karsten Frehe, urodzony w 1966 roku, nauczyciel historii sztuki, autor, ojciec trójki dzieci i admirator reggae. W 1995 roku założył w Niemczech Irie Ites – audycję radiową, która z czasem ewoluowała w sound system, magazyn internetowy i wytwórnię płytową. Obecnie mieszka i pracuje w Hamburgu. Prowadzi autorską audycję „Forward the Bass” w rozgłośni ByteFM i współpracuje z czasopismem „Riddim Mag”.

https://www.irieites.de/wordpress/

12.08, sobota

13:30

„Kingston Crossroads” („Skrzyżowania Kingston”)

reż. Oliver Becker i Jonas Schaul

dokument, 72 min., 2016, Niemcy

film w języku angielskim z angielskimi napisami

projekcja poprzedzona wprowadzeniem współreżysera Jonasa Schaula (Niemcy)

Kingston to stolica Jamajki i jedno z najbardziej zróżnicowanych i kontrowersyjnych miast na świecie. „Kingston Crossroads” to wciągająca i osobista podróż przez współczesną scenę roots reggae, która obecnie doświadcza imponującej i coraz częściej zauważalnej na świecie odnowy poprzez kulturę rastafariańską. Jednocześnie film odkrywa przed odbiorcami szereg poruszających, osobistych historii pełnych przeróżnych wyzwań. Takich jak życie taksówkarza Leroya, które odzwierciedla los i znój typowy dla wielu mieszkańców Jamajki. „Kingston Crossroads” to kadr pokazujący jamajskie społeczeństwo na tle zglobalizowanego świata, to historia opowiedziana przez samych Jamajczyków.

Jonas Schaul studiował na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Hamburgu. Do jego profesorów należeli Pepe Danquart oraz Wim Wenders. Jest autorem wielu projektów autorskich, wśród nich zakrojonego na szeroką skalę filmu dokumentalnego o życiu migrantów z Afryki Zachodniej w Niemczech, który nakręcony został w Gwinei oraz Niemczech, a także obrazu o hamburskich klubach alternatywnych borykających się z niesprzyjającymi realiami i stojącymi przed groźbą zamknięcia. Odnajduje się w różnych formatach filmowych, współpracując przy produkcjach filmowych na potrzeby kina oraz telewizji. Tematyka jego filmów to głównie sprawy społeczne, polityczne oraz kulturalne.

http://www.kingstoncrossroads.com/ https://www.facebook.com/kingstoncrossroads/

13.08, niedziela

12:00

„Globalne reggae: Jamajska kultura na świecie”

Spotkanie z Profesor Carolyn Cooper

Carolyn Cooper to autorka dwóch kluczowych dla rozwoju studiów nad reggae monografii „Sound Clash: Jamaican Dancehall Culture at Large” (2004) oraz „Noises in the Blood: Orality, Gender and the ‘Vulgar’ Body of Jamaican Popular Culture” (1993). Wspólnie z Eleanor Wint zredagowała książkę „Bob Marley: The Man and His Music” (2003). Jest także redaktor nagrodzonego zbioru esejów „Global reggae” (2012).

Prowadzi cotygodniową rubrykę w niedzielnym wydaniu jamajskiego dziennika „Gleaner”; artykuł jest następnie publikowany na jej dwujęzycznym, prowadzonym po angielsku i po jamajsku, blogu „Jamaica Woman Tongue” (dosł. język jamajskiej kobiety). Wielokrotnie zapraszana jako ekspertka do udziału w filmach dokumentalnych poświęconych kulturze karaibskiej, wyprodukowanych przez lokalne i międzynarodowe domy mediowe, takie jak Television Jamaica, BBC, Al Jazeera, Australian Broadcasting Corporation.

http://carolynjoycooper.wordpress.com/

13.08, niedziela

13:30

„Weapon is my Mouth” (“Usta są moją bronią”)

reż. Leo Vidigal i Delmar Mavignier

dokument, 52 min., 2016, Brazylia / Wielka Brytania

film w języku angielskim z angielskimi napisami

projekcja poprzedzona wprowadzeniem reżysera Leonarda Vidigala (Brazylia)

Na wyreżyserowany przez Leonarda Vidigala i Delmara Mavigniera film „Weapon is My Mouth” składają się niesamowite fragmenty sesji sound systemowych, występy na żywo artystów reggae, a także wywiady z nawijaczami, wokalistami, selektorami, tancerzami, producentami oraz innymi przedstawicielami tej pełnej energii sceny muzycznej rozwijającej się obecnie w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Polsce oraz w innych krajach w trakcie dorocznych festiwali. Dokument został nakręcony przy użyciu kamer wyposażonych w optykę przystosowaną do ograniczonych źródeł światła, tak by uniknąć sztucznego oświetlenia (sztuczne oświetlenie stosowane było wyłącznie na potrzeby wywiadów). Dźwięk został nagrany w czasie rzeczywistym, tak by uchwycić na żywo i w pełni oddać w zapisie wszelkie interakcje między wokalistami, nawijaczami, sound systemami, publicznością i artystami. Film jest rezultatem projektu badawczego „Kultura sound systemowa i audiowizualna w Wielkiej Brytanii” zrealizowanego w Londynie między lipcem 2015 a sierpniem 2016 przez Leonarda Vidigala, pracownika naukowego Federalnego Uniwersytetu Minas Gerais w Brazylii.